vineri, 15 mai 2009

Campanie, cica...

A inceput campania de vreo saptamana. La Iasi, in forta, cu d-nii Geoana, Vadim Tudor si Becali prezenti in aceeasi zi. Primul - ca sa mai emita niste aiureli solemne despre cum o sa ajunga Iasii capitala culturala europeana in 2012. Lucru care, chiar daca ar fi posibil, nu ar fi nici macar de dorit (nu de alta, dar mi s-ar parea o povara cam prea grea pentru d-l Nichita). Despre ceilalti doi politicieni prezenti nu e nevoie, sper, sa adaug nimic...
Si apoi? Afise. Putine, aproape inexistente, si destul de slabe. La PSD, staff-ul d-lui Catalin Ivan si-a dat in fine seama ca o imagine de Praslea printre merele de aur nu aduce voturi. L-a infatisat in consecinta pe singurul candidat iesean eligibil intr-o ipostaza mai sobra si cu un slogan decent: "Alege bine". Ar fi trebuit insa insistat si pe calitatea de "localnic" a candidatului, de care au profitat d-na Mihaela Popa si, mai ales, dl.Oprea la trecutele alegeri.
La PDL e jale, deocamdata. Au reusit performanta de a concepe afise sterse si obositoare in acelasi timp (la fel ca liberalii, sunt dezavantajati si de culoare). Nu am vazut deocamdata fotografii ale candidatilor, desi o poza reusita face mult mai mult decat un slogan. Mai ales cand e sub orice critica: "La bine si la greu." Imi aminteste de cel al taranistilor din 2000...
La PNL, ideea cu poza de grup (folosita pe larg de toate partidele, in orice fel de campanie) nu era rea. Dar au ramas cu ideea. Dl. Crin Antonescu arata ca o fantoma razbunatoare (fotografia ii scoate prea mult in relief paloarea naturala). Eurocandidatii din jurul sau trec in planul al doilea al fotografiei (din motive de alegeri prezidentiale) si astfel, in loc o salveze, ii dau o imagine parca scoasa din "Noaptea mortilor vii" (mai lipsea doar ca afisul sa fie alb-negru). PNL merge in campanie cu trei devize: "Aparam interesul tau in Europa" suna abrupt; s-ar fi putut lipsi de verb. "Bani pentru romani, bani europeni" s-ar putea sa fie eficient, dar mie personal imi repugna: prima parte a formulei poate trimite un observator al politicii romanesti cu gandul mai degraba la mita electorala. Si cum impactul, practic si teoretic, al "banilor europeni" e aproape zero, acel observator virtual risca sa ramana cu atat... Abia ultimul slogan e tare: "Europa liberala". Suna foarte bine si nu spune mai nimic.
Oricum, pana in prezent, campania imi lasa impresia ca partidele fac o serioasa (si inteleapta) economie de resurse. Atat logistice, cat si intelectuale. Urmata, probabil, de o economie de voturi pe masura.

2 comentarii:

Marius Pârciu spunea...

Cea mai tare e EBA. Ea are cea mai tare campanie pana acum

Alexandru Gavris spunea...

Elena Basescu e dementiala rau de tot. I-am vazut, cu intarziere, afisele (desi chiar daca le vedeam mai devreme tot nu scriam despre ea). Imi pare rau ca am avut o postare mai veche in ceea ce o priveste (chiar daca, de fapt, innocenta d-sale persoana era mai mult un pretext ca sa scriu despre alte alea). Oricum, e ceva sa pui pe afisul electoral un soi de anagrama, folosita de multe ori intr-un context peiorativ, in loc de banalul tau nume. Oare asa o sa apara si pe buletinele de vot?